Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Wednesday, December 28, 2011

Menyusukan Baby Di Tempat Awam

Today mari kita bercerita pasal menyusukan baby di tempat awam. Tempat awam tu tak lain tak bukan bagi saya biasanya adalah shopping mall lah. Eh shopping tu kan theraphy minda yang paling baik KihKih memang selalu shopping till drop lah. Saya juga alami pengalaman yg sama sewaktu mula2 mahu BF di public *first child*. Bila org tengok rasa "semacam", maklumlah belum ada apa-apa pengetahuan.  GRRRRRR.



But keep on practise. Practise makes perfect. Yeyeyeyeyeye!


Banyak sebenarnya nursing Poncho yang ada dijual untuk memudahkan mommies semasa BF baby. Kaler maler memang cute sangat. Sedikit contoh untuk tatapan umum. 




piccas semua dicedok dari En. Google

Santekssnye!! Awww.


Memang lumrah mula-mula dulu agak agak segan, tapi bila buat search di Internet, rupanya mmg tak salah utk BF di public asalkan bak kata ibu "jgn ternampak sesuatu yg tak sepatutnya, your precious~" 



Actually memang tak di nafikan nursing tank, nursing top atau tummy tube mmg sgt membantu utk cover area yg terdedah masa bf esp perut la. Sebab bila nak menyusukan baby kena selak baju, silap-silap ternampak sekali spare part kat perut hihihi abes kantoi.


Teringat insiden mengomel dlm hati dulu kala single lah komplen kenapa lah ada mommies yang BF baby in public pastu marah-marah kalau org pandang. Kenapa ye?? Bila dah kahwin dan mnyusukan baby ni baru paham tak selesa tew kalau orang asyik usha-usha jeww.


 "helllloooooo...mestiler org curious kan..."



Yelah, Im a bf mummy as well, i always make sure peeps dont have any reason to stare, Sama ada pakai shawl to cover or pegi nyorok-nyorok la sikit.


Ingat lagi first time saya bf kat public masa kat One Utama Shopping Mall though saya pakai nursing blouse pun orang dok pandang apa pandang-pandang ada hutang kaa erkssss asalkan takde apa yg terdedah, hubby pun OK, so i'm just fine. Dan ingat lagi first time keluar masa tu saya tengah sarat preggy 2nd baby keluar shopping masa tu dah start campurkan susu formula untuk Nayli. Nak sediakan kelengkapan susu formula untuk Nayli, Masyallah! botol susu, susu tepung, thermos simpan air panas, botol letak air masak bla bla bla banyak betul barang Nayli je dah penuh satu beg. Baru rasa senang nye kalau BF, semuanya dah tersedia selak je.



In case, boleh jugak perah susu dulu before pergi memana. So kalau tak confident nak BF baby kat public, boleh bagi EBM which is susu perahan letak dalam botol susu. As for practical ke tidak, dah ada banyak produk dijual utk memudahkan ibu susukan baby di tempat awam  ada nursing cover, nursing tops etc etc macam piccas kat atas tadi.


Memanglah mula-mula memang rasa malu + janggal BF kat public, tapi lama-lama rasa biasa je, bangga lagi ada la sebab kita provide untuk anak kita yang terbaik. Lagi pulak kalau ada org tanya.. "eh nyusu badan lagi.. besar dah baby.." Lepas tu cucukkan la 'jarum' kita tu ajak dia BF jugak kalau ada baby nanti"

Sedikit tips:



1. Praktis dulu kat rumah.

2. Kalau ada baju utk nursing, elok dipakai...

3. Kalau tak, pakai baju biasa je.. tapi pastikan baju longgar, mudah selak..

4. Pakai nursing cover/selendang / tudung utk cover.. sape yg pakai tudung tu bonus la. lagi senang.. tudung boleh cover dada..

5. Pilih tempat yang sesuai.. kalau ada nursing room/surau lagi bagus.. kalau tak pilih sudut yang kurang orang... cuba ringan mulut tanya kat salesgirl ke kalau2 ada kerusi, bangku kecik utk tumpang bf..

6. Cuba alih perhatian baby daripada dia main selak2 baju kita.. pegang2 tangan dia ke...


Lagipun sekarang  nie kebanyakkan shopping mall dah banyak menyediakan kemudahan utk BF e.g JJ one utama(siap ader buai utk baby tidur,kebanyakan JJ memang dah sediakan tempat for BF,Giant Kinrara pun ader, Alamanda..etc cuma kita kena pandai survey tempat...tu. Bagi saya selalunya saya akan pergi ketempat yg ada menyediakan kemudahan macam gitu sebab saya ni malukan skit nak BF depan khalayak ramai, tapi kalo terpaksa pandai2 lah cover dgn kain.



Alhamdulillah, kini saya saya dah kira master la jugak BF di public. Selalu bila outing dgn family, saya amalkan BF in public. Memang sangat mudah.


Jika ada nursing room atau surau berdekatan saya akan ke sana. Jika tiada, saya cari tempat yg agak terselindung, kalau tiada juga ambil tempat & cuba duduk dlm keadaan selesa, ambil penutup (dulu saya pakai shawl, kadang2 pakai stretchable blouse) dan BF. Kalau mommies yang pandai jahit lagi bagus, boleh jahit sendiri nursing blouse. Saya tak pandai jahit. Sobsss. 


Untul elakkan tgn baby "touch ur sensitive part", boleh cuba bawa bersama small squishy toys atau bracelet yg manik2 besar. Alhamdulillah, baby & toddler sy lebih leka membelek benda tersebut sewaktu BF.


Satu lagi, jika org2 sekeliling pandang2 kan, buat mcm ni:

"Renung & tengok balik muka dia lama2, balas balik dgn buat muka pelik kat dia sbb dia pelik tgk kita! *ahaha saya buat mcm ni* 


Husband saya mmg particular bab nih cover masa menysuu. MEmanglakan. Sebenarnya saya ada satu je baju nursing. Tiap kali kuar, mesti husband suke suruh pakai baju tuh naik lusuh dah t-shirt tu (sebab malas nak gi selongkar laci cari nursing cover KihKihKih)


Tak salah BF di public, malah dpt promote kebaikan BF.


Apepun it's depend on you and individual itself. Bila selalu dah tgk channel astro 733, rasa biasa jer. Mula-mula yes, malu separuh mati. Tapi actually memang seronok. Ada satu pengalaman makan kat MCD bila baby dah haus, terpaksa gak beri. Orang yang tengok pun senyum aje. Eh saya pernah dapat pujian dari minah salleh sbb bf baby kat MC D. Hehehe.

Kita sesama BF jadi bila ada cara baru baik dikongsi bersama. Kan lagi afdal mcm tu.  Hope those tips dpt bantu serba sedikit berdasarkan pengalaman saya. 

p/s: guna benda dah sedia ada senang selak baju je dah settle. yeay!

Sekian.

Jom join HeartBeat. Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini. Yeay!

5 comments:

  1. saya suka pakai baju besar2 ms BF baby..Ari tu nampak ibu ni baby dia mcm 2 bulan tapi Bf kan baby pakai baju kemeja ketat.xpakai nursing bra..bukak butang atas hamik ko selambak b dia kuar sebelah..sebelah lagi terdedah..tak manis org lain nampak wlpn semua pompuan..bagi saya klu nak berjaya BF baby tak payah nak melawa sgt2 klu nak melawa boleh tapi biar senangkan kita dan baby nak nyusu..kesian tgk baby dan ibu tu..macam payah sgt dia nak BF kan anak dia..

    ReplyDelete
  2. Setuju sangat2!
    http://www.zurani.blogspot.com/2011/12/tips-untuk-brestfeeding-in-public.html

    ReplyDelete
  3. setujuuu.....saya pon practice NIP ni....ok jerk....walaupun org pandang cam pelik, saya wat dunno jer seolah2 camni la: "ada aku kesah?" ...hehheheheh

    ReplyDelete
  4. woh saya ada sebijik nursing cover macam atas tu, mmg sgt2 membantu. Skrg masyarakat dah mula aware dah pasal nursing in public. lets support each other. yeay!!

    ReplyDelete
  5. Antara faktor buat ibu2 bf ni malu dan segan nak NIP sebab ada orang usha pelik. Tapi demi baby, buat tak tau je. Mental kena kental. Hehe. Kang kalau baby kita nangis, kita jugak yang jenuh nak pujuk. Bukan diorang, ye dok? As long kita tak buat dosa, move on je dengan cara kita with the right way. :D

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~