Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Thursday, June 2, 2011

Penyusuan Berdarah Yang Berterusan

Luka masih tak baik lagi. Sebulan dah. Asyik problem macam ni je. Saya selalu berdoa & mengharapkan keajaiban agar ianya pulih seperti sedia kala. Macam saat saya menyusukan NAyli dulu. Tapi belum pulih jugak.

* Sedihnya. Buntu jugak kadang-kadang tu.

So akhirnya saya mengambil langkah bijak. Ke sini saya semalam.



Bukan bermakna saya tak  bijak sebelum ni. Seperti yang saya kata, ya saya mengharapkan miracle datang! Hopefully dengan MEdela Cream tu boleh baik tapi tak jugak.

Dari penerangan yang diberi oleh doktor, nipple luka disebabkan kering. Untuk cepat pulih, saya perlu memberhentikan penyusuan untuk seketika pada baby. Erkss. KAlau berhenti nanti engorged tak hengat la doc.

Doc cakap "ok nak tak saya bagi pil berhentikan susu?"

MEstilah saya cakap  

 ^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

"OmmmEmmmGeee... Taknakkkkkkkkkkkkkkk'

Yelah saya bukan jumpa lactation consultant or a breastfeeding counselor pun. KAlau tak mesti akan di advise cara lain.

Doc bagi ubat ni.




Antibiotik, krim sapu & tahan sakit. Hopefully sembuh.

Saya takdela surrender tapi kadang-kadang saya rasa sedikit fed-up & frustrated. Perasaan seorang mama yang sangat teruk & tak elok langsung. BAru sakit sikit je pun dah nak give up kan. Haisshhhh. Saya dah jarang perah pakai pam sebab luka akan jadi lagi teruk, perah pakai tangan je dan masih menyusukan baby Zara macam biasa. Tapi memula nak start menyusu tu mesti jerit manja dulu. Sakit woo.

Formula milk? Oh tidak. Janganlah begitu.

Mujurlah baby Zara tak minum susu banyak sangat di nursery. Bekalan susu di nursery selalunya ada lebih dan saya gunakan balik untuk esok. Bila campur dengan susu perahan saya harini, cukuplah untuk bekalan fresh EBM  baby Zara. Frozen EBM masih belum terusik lagi.

Betul-betul pasrah. Bila nak baik ni? Sedih tau.

Whatever, I'm proud to be a milk factory to my doter. Yeay!

Sekian.


Jom join HeartBeat. Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini. Yeay!

2 comments:

  1. try la bubuh minyak gamat....sy dulu pun pernah luka...sy try ltk minyak gamat...luka cepat baik..x sampai satu hari pun...kalo bole jgn bagi baby direct feeding..coz ade bacteria kat luka tu..takut baby dijangkiti pulk...tgu dh baik baru bg..

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~