Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Wednesday, May 11, 2011

Penyusuan Berdarah

Realiti kadang-kadang tak seindah macam yang kita mimpi. Begitulah juga saya.

Ya, journey untuk menyusukan baby kedua saya, Zara agak sukar kalau nak dibandingkan masa NAyli dulu. Kadang-kadang ditemani air mata. Bukan saya yang nak ia mengalir. Tapi mengalir sendiri. Sebab sakit

Saya mengalami luka nipple yang teruk kali ni. Terbelah. Buntu dan kehairanan.. Percaya atau tak, selama saya fully breastfeed Nayli selama 11 bulan dan meneruskan penyusuan sehingga 1 tahun 3 bulan sampaila dia terus rejected direct BF dengan saya,  tak pernah saya mengalami masalah seperti ini. Tapi untuk 2nd baby ni masalah ni agak teruk. Ya, teruk. Sebab tu saya kata saya sangat buntu. Kenapa tiba-tiba jadi macamni ????




Sessi mengepam saya sentiasa ditemani oleh percikan darah. Ya, darah daripada nipple yang luka. Dan bila darah bercampur dengan susu maka saya terpaksa buang semua susu perahan tu.

Saya guna ini.



Bila sapu kat sini, dah baik kat situ pulak luka. Sapu kat situ dah baik kat sinun pulak luka. Saya juga selalu titiskan susu badan lepas menyusu dan perah but never ending story. Haissshhh.

Percaya atau tak lagi tak cream ni saya beli setahun yang lepas sebagai persediaan untuk menyusukan NAyli tapi tak pernah langsung guna. Ni baru guna.

Tapi Tuhan masih memberi peluang pada saya, Alhamdulillah. Saya masih mampu menyusukan baby Zara. Problem pada  nipple belah kiri saja tapi nipple belah kanan ok-ok je dan dari situ lah saya perah susu setiap hari dan hasil perahan susu saya adalah cukup untuk membekalkan fresh EBM pada baby Zara di nursery. Ya, dari jam 8am hingga 7pm. KAlau ada susu lebih saya akan bagi kat NAyli. Yelah Nayli juga masih baby. BAru 1 tahun 6 bulan. Dia juga berhak. Memang saya dah tak buat stock sebab fridge dah penuh dengan susu. Oh ya, sekarang saya bekalkan 3 oz x 6 bottles kat nursery untuk baby Zara.

Seriously saya memang betul2 tak tau kenapa jadi macam ni. Masalah ini dah hampir 2 minggu. Tapi kesukaran ini tak mematahkan langsung saya untuk exclusive BF baby Zara. Apela sangat dugaan ini kalau nak dibandingkan dengan panggilan mama yang maha hebat untuk di dengar oleh saya. Kecil sangat pengorbanan yang saya lakukan ini kalau nak dibandingkan dengan ibu-ibu di serata dunia yang lagi sanggup buat ape sahaja untuk anak-anak mereka. Pernah saya terbaca kisah seorang ibu yang menjaga 5 orang anaknya yang cacat, pernah juga saya terbaca kisah ibu yang setia menemani anaknya di hospital selama setahun sampaila ke nafas anaknya yang terakhir, pernah juga saya terbaca kisah ibu yang bergolok gadai sampai tiada apa lagi yang tinggal semata-mata untuk mengubati anaknya yang sakit. Ya! itulah ibu !!

Saya masih exclusive breastfeed baby Zara Amani.
Saya masih tak bagi frozen EBM & masih membekalkan fresh EBM pada baby Zara Amani setiap hari.
Saya masih pam 3x sehari di office.

Alhamdulillah.

Masih kekal macam dulu. 100 frozen EBM.



DAn bila letak ice pack.


Memang dah takde space langsung. Nak letak ayam, ikan memang sorry lah ye. Sebab tu lah saya jarang masak. Hiks!

Berbalik pada permasalahan saya tadi, ada sesiapa yang boleh tolong advise? =( 

Buntu. Buntu. Sangat buntu. Kadang-kadang sedih jugak bila melihatkan susu yang terpaksa di buang bila dah bercampur darah. Setiap titis sangat bernilai.

*Mode: Sangat-sangat sedih. Sambil taip sambil nangis silalah nangis jugak sambil baca entry ni. Uwaaaaaaaa.

Sekian.




 Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini.







Yeay!

16 comments:

  1. huhu..ngeri plak akak nengok darah tu..sure pedih dan ngilu.Hmm, pernah lagilah jadi camni.Why nor marmet je utk yg sblh luka tu for a while. Biar sampai betul2 sembuh br guna pam

    ReplyDelete
  2. Hi akma..aduh sedihnya..mmg sakit!! Ke baby latching position..
    I pernah sore nipple, n try nipple shield..mmg x cure, tapi kurangkan rasa sakit bila BF..if it gets worst jumpa doktor..

    Hopefully it gets better soon..

    True..kasih ibu sepenuh hati!!

    ReplyDelete
  3. wah bagus nye...memang aku kagum dgn ko memang ko bersemagat waja jane.....biar dulu luka tu baik...n banyakkn makan makanan protein....cayokk...

    ReplyDelete
  4. dear akma,
    dlm hal ni nak tak nak akma mmg kena pergi jumpa doc ..dapatkan pendapat daripada mana2 doc n harap2 doc tu juga doc yg pro bf supaya memudahkan akma nanti.. and then, kalau rasa susah nak jumpa dengan LC, akma boleh jumpa dulu mana2 PC..tapi, kes ni nampak mcm teruk juga..LC rasanya lagi ok..all the best ye..ayu doakan akma cepat sembuh ye... boleh juga jumpa aishah mariam di MLO PJ..

    ReplyDelete
  5. tk dpt kan advise dr mana2 pakar lactation..?

    ReplyDelete
  6. alamak seriau tgk..em maria penah kena nipple darah ni..aduih sakit...pasal pam kuat sgt dulu..huhu..

    ReplyDelete
  7. Ama..baca komen aku kt fb.Dlu aku smpai dpt antibiotik tau, as severe as that. if worsen, jumpa doctor ok. Kuatkan semangat.

    ReplyDelete
  8. Kawan saya juga mengalami masalah yang sama.. she's go and seek an advise from doctor. Alhamdulillah.. sekarang nie dah berkurangan.. dia juga menggunakan cream dr jenama Earth mama nipple cream.. Dah nampak improvement... cubalah.. Insya-allah.. Kuatkan semangat..

    ReplyDelete
  9. cube guna cream bepanthen..ade kat farmasi
    ramai org serasi ngan cream ni n cepat kering nipple crack yg teruk camni..nnti cakap kat org farmasi tu..cream bepanthen utk nipple crack

    nila salah satu dugaan menyusukan anak kan..
    moga akma terus tabah...n allah permudahkan segalanya..

    ReplyDelete
  10. adik, better jmpa dktor cepat2. takut kna infection.

    ReplyDelete
  11. salam kenal... akma.. sedihnya... akak ada
    kawan alam maya yg ada byk pengalaman pasal ebm ni.. cuba baca blog dia dan minta la advice... dia sure akan jawab.... ni id blog dia :
    http://memorisusuanku.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. pengalaman sy pumping time amsyar dlu pun mcm ni gak.. berdarah.. mybe kene slow kan skit pressure time pumping. mmg sakitnya tak terkata.. semoga terus kuat,dan tidak menjadi halngan utk terus menjayakan penyusuan exclusif.

    ReplyDelete
  13. salam kenal akma...
    adha pernah experience mcm ni..memang sakit sgt2...yg memburukkan keadaan..both my nipple luka..tp yg belah kiri lebih kritikal...nak pam memang x boleh...just perah guna tangan jer la...masa ni la guna stock ebm frozen yg ada...
    then, adha try makan suplemen shaklee...zinc n vitamin E...alhamdulillah..after 3 days...luka tu semakin pulih...akma boleh ke link ni utk tahu lebih lanjut..
    http://mcm2ada-disini.blogspot.com/2011/03/macamana-kalau-terluka-melecet.html

    hopefully boleh membantu akma...
    take care dear..

    ReplyDelete
  14. salam..akma. Kite pernah gak berdarah dulu... tapi sbb breast bengkak.. tersumbat.. Last2, keluar darah. For your case, cuba awak slowkan sikit suction pump tu.. maybe baru2 ni terlalu kuat ke kot..

    ReplyDelete
  15. akak pun kene cracked nipple nih...sebulan dibiarkan..then jangkit ke sebelah nipple lagi..samapai le satu hari tuh sakitnya nipple belah kanan tu sampai keseluruhan B dan sampai ke pangkal ketiak pun sakit bila digerakkan...terus g jmp specialist,buat ultrasound scan takut ada abcess...sib baikxde..if not dah kene surgery pulak...terpaksa stop BF seminggu sbb doc kasi antibiotik kuat & krim yg poisonous for baby..kalo pam pun doc soh buang sbb susu tu ada sisa antibiotik yg dimakan...advice akak, better g jmp specialist cecepat sebelum melarat

    ReplyDelete
  16. skg nih turn sy pulak.niple sy luka dah seminggu x ok..sakit yg amat sgt..
    nih lg sebelah pun mcm nak luka.

    ;( setiap kali sara hisap setiap kali tuh lah nangis tahan sakit.

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~