Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Tuesday, April 12, 2011

Bila Botol Dah Habis

Yeay! Perahan lewat malam semalam menghasilkan satu botol lagi stok EBM. 

Oh saya juga ada tulis no botol macam ni. Senang bila nak ambil dari fridge nanti mase konsep first in first out. Tak payah nak belek date kat botol satu-satu.Yes, no. 74 bermakna ianya adalah stok EBM saya yang ke 74.


Ini adalah hasil perahan saya week by week.

Week 1 & 2



Week 3




Week 4




Week 5



* abaikan kelapa parut tu sebab jap lagi mak nak guna untuk masak lemak cili api. yeay!

74 botol kan? Alhamdulillah. Nothing is impossible. Bila kita nak, kita akan usaha. Bila kita usaha, Insyallah ia akan tiba kecuali bila banyak alasan, memang tak kemana.

100% sekarang ni perah pakai tangan. Tapi mungkin dah tak dapat bertahan lama. Dah melecet. Sakit woo.

Oh stok EBM ini dipindahkan secara week by week setiap kali Enchek Husband balik kampung ke rumah di KL.

Dan sekarang ni botol saye yang dulu penuh satu kotak tinggal ini sahaja.




Tu pun satu botol tu dah hilang covernya. Mana ntah. Baki botol ni tak boleh guna. Kena simpan untuk spare masa perah guna pam nanti. Semua botol-botol ni adalah recycle dari masa zaman Nayli dulu. Untuk kali ni, sebijik botol pun tak beli. Jimat.

Perasan tak bila sedang menyusukan baby or memerah kadang-kadang rasa macam kena karen kat payudara kita. Itulah Let Down Reflex. Biasaya masa tu susu lebih cair kerana minit-minit pertama menyusukan anak, susu dipanggil foremilk di mana tinggi kandungan air, rendah protein & rendah lemak. Susu inilah air untuk hilangkan dahaga baby. Itu lah sebabnya sepanjang 6 bulan pertama, baby yang exclusive breastfeed tak perlukan air masak kerana dah ada air dalam susu ibu tu. Sempurna bukan?

So alternatif seterusnya untuk simpan susu perahan bila botol dah habis adalah dalam ni.



Bekas dadih. Baru beli tadi. 100pcs = RM17.00. Murah aje.

Macam biasela sebelum guna harus distrelize dulu.


Hurmsss dari pengalaman saya, inilah yang selalu saya amalkan bila simpan susu perahan:

a) suhu bilik - biasanya saya simpan selama 4 jam atau paling lama pun 5 jam sahaja.
b) peti ais ( 1 pintu) - bertahan paling lama 2 minggu saja
c) peti ais bawah (2pintu) - paling lama saya simpan 48 jam saja walaupun ada info kata boleh simpan selama 72 jam
d) peti ais atas (2 pintu) bertahan paling lama 3 bulan (bergantung pada kekerapan buka tutup pintu fridgelah)
e) deep freezer - bertahan paling lama 6 bulan.

Ramai orang tanya saye macam mana nak banyak susu? Ada juga yang cakap saye ni jenis orang yang banyak susu.

*Senyum. Oh jangan cakap macam tu. Saya bukan kilang menghasilkan susu lah.

Saya mengamalkan ini. Tidak memberikan baby Zara susu perahan semasa tempoh berpantang dan hanya susukan secara terus saja. Stok susu yang disimpan hanya digunakan jika ada perpisahan sementara dengan bayi eg: saye keluar shopping sebentar dan bekerja. Kalau boleh jangan bagi baby minum dengan botol susu seawal 50 hari kelahiran. Takut nanti nipple confuse. Naya je.

Saya juga percaya pada konsep supply & demand. Semakin banyak saya mengosongkan payudara, semakin banyak susu akan dihasilkan. Yes! Itulah yang sebenarnya. Kerapkanlah kosongkan payudara dengan menyusukan baby or mengepam. Setiap 2-3 jam sekali. Susu tidak akan dihasilkan jika tiada permintaan dari bayi.

Itu yang paling penting. Selain yakin yang kita sememangnya mampu menyusukan anak kita.

Erksss. Enchek Husband cakap fridge rumah kat KL tu dah hampir penuh. Macam mane ye?

Ada sesiapa yang boleh bagi kebenaran untuk tumpangkan stok EBM saya tak? Hiks!

Sekian.

Jom join HeartBeat. Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini. Yeay!

2 comments:

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~