Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Friday, June 18, 2010

Peringkat penyusuan baby NAyli

Baby Nayli dah 7 bulan setengah, masih fully BF, tak pernah minum walau setitik pun susu formula dan dah start makan solid food iaitu bubur nasi, buah-buahan & sayur. Ayam & ikan belum start lagik. NExt month mase baby NAyli 8 bulan baru mama start bagi okay.


Selama saye menyusu baby NAyli, tak pernah saye buang frozen EBM sebab expired sebab saye akan rotate frozen EBM saye setiap hari. Frozen EBM boleh simpan selama 3 bulan di dalam  fridge belah atas okay. Dan yA, maknanya setiap hari baby NAyli akan dibekalkan kat  nursery:

2 bottles x 3 oz = frozen EBM
3 bottles x 3 0z = susu yang diperah semalam
1 bottle x 3 oz = susu yang diperah awal2 pagi sebelum pergi office.

Ini adalah disebabkan saye teramatlah sayang pada setiap titik2 susu yang saye perah, chewahhhhhh.. bukan ape production saye biase2 je bukanlah mewah sangat, so untuk tidak menimbulkan masalah di kemudian hari seperti tak cukup bekalan susu, walaupun saye tau beberapa sel antibodi frozen EBM telah musnah dan tidak sebaik fresh EBM, tapi ianya adalah 200% lebih baik dari susu formula, saye terpaksa buat begitu untuk mengelakkan ade masalah pulak nanti.

Berikut adalah peringkat penyusuan baby NAyli:

Baby Nayli 1 & 2 bulan:
Hanya direct BF sebab mase nie saye dalam pantang. Saye perkenalkan bottle kat baby NAyli seminggu sebelum masuk kerja semula sebab lepas nie baby Nayli akan di hantar ke nursery semasa mama bekerja.

Saye gune bottle ini untuk baby Nayli. Alhamdulillah, baby NAyli tidak mengalami masalah keliru puting.



Baby NAyli 3 bulan
3 oz x 5 bottles

Baby NAyli 4 & 5 bulan:

3 oz x 6 bottles

Baby Nayli 6 bulan:
3 oz x 7 bottles

mase nie baby NAyli baru start diperkenalkan dengan solid food, walaupun begitu dia tetap minum banyak susu so saye terpaksa upkan 1 lagi bottle untuk dia.

Growth Spurt ke????


Baby NAyli 7 bulan:


 3 oz x 6 bottles

Nampaknya sekarang dia agak kurang menyusu. So saye kurangkan balik 1 botol. Agak ok lah bagi saye sebab susu pun takdela mewah sangat. 


Botol2 yang saye bekal kat nursery ini adalah dari pukul 8am - 7pm baby Nayli duduk kat nursery. Jumlah botol2 ini adalah yang maximum baby NAyli minum tapi biasenye lebih 1-2 bottles yang tak minum lagi.

Semoga misi penyusuan untuk anak pertama saye sampai umur 2 tahun berjaya. Amin.


2 comments:

  1. amin.....teroskan usahe anda...nnti bile me sukses utk adekan adik utk bby hadif..me mau blaja ah ngn nurul cmner mau kasi bnyk susu..:)

    ReplyDelete
  2. nak belajar ? boleh je... eh name saye bukan nurul,,, name saye akma la =)

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~