Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Saturday, December 8, 2012

Little Caliphs, Lavender Heights, Senawang - Survey Kiddy Part I

Happy Saturday

Eleh suka lah tu dah Saturday kan. Dalam banyak-banyak kiddy yang ada di Senawang, setelah saya shortlisted kiddy yang berhampiran kawasan rumah, akhirnya tibalah masa untuk visit kiddy itu pulak. Eh mestilah lepas survey kena visit pulak baru puas hati gitewww. Yeay!

Bila visit kiddy ni barulah saya tahu pembelajaran kanak-kanak sekarang memang totally different dengan zaman saya dulu. Advance giler babeng.

C E K I D A U D !!!

Little Caliphs Kindergaten, Lavender Height, Senawang, Seremban
Bayaran:
Registration 
4 years: RM1075.00 (INCLUDED January 2013's fee)
5 years: RM1255.00 (INCLUDED January 2013's fee)
6 years: RM1335.00 (INCLUDED January 2013's fee)
Monthly: RM250.00
Masa: 8.00 - 12.00pm

Uniform Kanak-Kanak Perempuan: Jubah + Tudung kaler kuning. Cute banget!!

Saya visit kiddy ni lepas balik kerja. Dah nak Maghrib masa tu mujur buat appoinment so teacher tunggu sehingga saya sampai. Actually saya pernah pergi ke kiddy ni dulu dan berjumpa dengan pengetuanya tapi masa saya datang untuk kali kedua ni ada teacher je pengetuanya takde, takpelah janji saya boleh masuk tengok keadaan dalamnya pulak. Masa first time visit haritu tanya pasal fee je tak masuk dalam kiddy sebab nak cepat.

Class untuk 2013 akan bermula pada 2nd January 2013 (selasa). Masih ada 6 kekosongan untuk kanak-kanak berusia 4 tahun sehingga entry ini ditulis. Menerima kanak-kanak 4-6 tahun, kelas akan diasingkan mengikut umur. 

Kelas bermula pada pukul 8 pagi sehingga 12pm. Satu kelas dalam 20 orang. Sneak time pukul 10.00 pagi. Minum air dan makan kuih/roti hep hep hoorey dengan kawan-kawan. Ada jugak day care sampai pukul 6.30pm tapi kena tambah RM120 which mean total monthly is RM370.00. Very straight ye untuk day care kalau ambil after 6.30pm charge RM30.00 per day bayar on the spot. For kiddy pulak kalau ambil anak after 12.30pm kena charge RM7.00 per day pun bayar on the spot jugak. Dengss!

Selain itu ada jugak extra classes from 12pm to 1pm

Intensif Qiirati                      RM60.00/month Monday & Tuesday 
Basic Mandarin Language  RM40.00/month Wednesday
Arabic Language                  RM40.00/month Thursday
Intensif English                     RM30.00/month Friday

Kelas untuk kanak-kanak berumur 4 tahun diasingkan dengan 5 dan 6 tahun. Yang specialnya kelas untuk 4 tahun sahaja takde kerusi dan meja. Mereka belajar secara santai je duduk kat lantai sebab teacher cakap budak 4 tahun mudah rasa boring. Eh.




Teacher cakap ada jugak budak 4 tahun yang masih dibekalkan susu dalam botol. Itu terpulanglah pada ibubapa dan kanak-kanak itu. Ok saya akan pastikan Nayli takkan bawa botol susu ke kiddy. Jangan mengada jatuh saham mama nanti. Ahak!

Mereka akan di ajar Bahasa Melayu, English, Maths dan Pendidikan Agama. Ada lebih kurang 7 orang cikgu di sini. Senarai buku untuk budak 4 tahun pun yang simple-simple je. Belajar mengenal huruf, gambar, color. Kata teacher kanak-kanak di usia ini tidak diajar A B C. Tapi Aa Ba Ca and so on sebab dengan cara itu kanak-kanak akan lebih cepat membaca. Oh.




Ini pulak kelas untuk 5 dan 6 tahun. Mereka belajar dalam bilik. Yelah nama pun dah senior kan, mestilah special sikit. Wallah.




Sebab anak saya tu bakal masuk kiddy untuk 4 tahun so saya lebih banyak bertanya untuk budak 4 tahun lah. Kanak-kanak 4 tahun  lebih diajar membaca dan bercerita dengan menggunakan teknik sentuhan. Teacher kata buat kanak-kanak lebih cepat faham dan tak bosan.




Macam-macam gambar semua jenis yang timbul. Saya  pulak terlebih excited. Eh cantiklah. Rasa macam nak makan nasi lemak pulopsss lepas ni. KAHKAHKAH.

Anda semua mesti pernah dengar Montessori kan. Dulu saya ingat apa bendalah. Rupanya ianya adalah latihan untuk kanak-kanak memegang, menyusun, mengambil barang dan apa apa sajalah aktiviti  dengan menggunakan tangan. Sebagai latihan untuk mereka memegang pensel untuk menulis nanti.



Sometimes ada jugak outdoor aktiviti dimana kanak-kanak itu akan dibawa beramai-ramai ke Hypermarket Giant, ke Ostrich Farm dan macam-macam tempat lagi tapi yang berdekatan je lah. Wauweeee bestnye!!


Berminat? Sila hubungi 
Little Caliphs, Lavender Height, Senawang 
0196200832 Norafidah


Wacheh macam agen mencari pelanggan plak. Eh taklah. Sharing is caring.

Oh oh oh jangan salah faham tak semestinya ini kiddy yang saya pilih untuk Nayli. Ada lagi kiddy yang saya visit. Woww not bad best jugak teww! Tak percaya? Tunggu ye next entry la pulopsss. Ini baru part I. Ada berpart-part lagi. Stay tuned! Ahakkkk! Nampak sangat takde kerja.

Itulah anak-anak bila dah nak start masuk skool, mama budak pulak yang busy kan. Semua mama nak yang terbaik untuk anaknya. Itu belum masuk darjah 1 lagik. Dengsss!

Kisah Survey Kiddy Untuk Budak 4 Tahun Bernama Nayli Dayana. Yeay!!




**************************************************************


To mommies out there ceritalah macam mana kiddy anak-anak anda pulak, nak tau jugak. Saya ni kan budak baru belajar. Almaklumlah anak sulung yang nak masuk tadika. Kiddy yang lain agak-agak macam mana ye. Lagi bestkah? LAgi tak bestkah? Sini lagi baguskah? Situ lagi baguskah? Sini lebih mahalkah? Sana lagi murahkah? Apa-apa sajalah. Sharing is caring kan. OkBai!

Thanks for reading.

Sekian.

Tolong Click Mama Nak beli Hairband Baru Untuk Zara & Nayli ;p

 

9 comments:

  1. Assalamualaikum dear akma.
    Raisha pun dah register sekolah. Tahun depan masuk kelas 4 tahun...heeehe anak kite kan sebaya. Me register raisha ke Q-dees di taman wawasan, puchong. It is a standalone building. So far fees semua okla. Monthly less than rm400pm for class until 12. If extended to 6.30pm about rm700++. Emm memang berbeza dgn zaman kite tabika kemas kan...hehehe apapun kite cuma nak yg terbaik untuk anak2. Cuma petang tu ingat nak cari kelas belajar agama pulak. Harap2 nayli happy

    ReplyDelete
  2. So far ok tak kid Akma sekolah kat Little Caliphs tu? saya pun tgh survey tadika area Senawang utk my daughter..

    ReplyDelete
  3. saya masukkan my 4y old doter to tadika karisma, so far so good ;)

    ReplyDelete
  4. Sy pun tgh cri sklh utk 4yrs old son....area senawang....... mohon pandangan dr moomies yg lain koz ini anak sulong.....

    ReplyDelete
  5. Saya pun sama..... tgh berusaha utk cri sekolah utk anak......di sekitar senawang sebab sy akan berpindah kesana awal tahun nanti..... nak sgt panjang mommies yang lain.......blh wssup @ wechat..... 0108919162

    ReplyDelete
  6. As salam akma. Nak tanya tadika karisma ru kat mana?

    ReplyDelete
  7. Nak tanya akma, tadika karisma tu kat mana? Ok ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam, karisma tu skg dah tukar nama zone elite eksplorer kindergarten (ZEEK) kat lavender height jalan 26 & 27 tak sure. sangat ok sis. nayli 4 years skolah sana five years kat little caliphs pulak. saja nak tukar2 ;)

      Delete
  8. As salam.nk tanya antara tadika karisma dgn little caliphs mn yg lbh bgs?

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~