Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Thursday, November 8, 2012

Gurauan Yang Sangat Kejam Dari Seorang Suami

Assalamualaikum,


Perghhh memang tak jadi nak makan walaupun perut rasa laparrrrrrrr.
Insiden yang sangat kejam masa beli makanan tadi. Ada seorang ibu datang bawa dua anak makan. Anak pun kecil kecil lagi. Kelihatan si bapa duduk jauh didepan. Bila ditanya kenapa duduk jauh. Jawapannya : Nak pandang pun tak ada selera ditujukan untuk isterinya. Wallaweh padayappa sungguh.

Tafsiran saya :
1: Mungkin si isteri bukan orang kaya dan tak berduit. Dia hanya dianggap beban pada suaminya kerana perlu ditanggung seluruh hidupnya. Jadi dia dibenci suami. 

2: Isteri semakin tak cantik sebab dah makin tua dan lepas melahirkan anak badan dah pun jadi macam ikan buntal. Ini menunjukkan betapa tak ikhlasnya suami menyayangi isterinya seadanya dia. Tak menghargai pengorbanan isteri lepas lahirkan anak untuk dia. Ingat senang ke mengandung dan melahirkan anak haa?



3: Suami bergurau. (Gurau bangang tak kene tempat namanya)


4: Tafsiran saya : Lelaki mcm ni mesti dah banyak kali lukakan hati bininya. Sentiasa berusaha mencari si garik yang lebih manis.

Saya tengok je muka bini dia tadi. Apa yang saya rasa walaupun dia senyum sehabis daya untuk tahan sakit dan malunya dia tapi masih nampak bayang bayang air mata dalam hati dia. Mesti hancur sangat hati ialah bila suami sendiri tergamak nak burukkan isteri sendiri. Tapi dia masih perlu bertahan sebab anak-anak. Biar diluka banyak kali dia masih dan masih perlu bertahan demi anak anak walau dia tahu sampai masanya sbg seorang wanita dia juga berhak utk buat keputusan utk dirinya sendiri.
Untuk semua bergelar suami. berpada-pada bila menyakiti hati isteri. Doanya waktu teraniya adalah doa yang dimakbulkan. Isteri tu bukannya minta duit berjuta cuma keikhlasan menerima dirinya sedanya.
Untuk isteri itu : andai satu hari kamu ditinggalkan seperti sampah, ingat saja Allah sentiasa ada untuk menyayangi kamu walau betapa hinanya kamu dimata manusia itu.
Teringat pada bicara semanis kurma : Bila Allah uji kita dengan suami yang kurang bertanggungjawab, Allah beri rezeki lebih pada isteri supaya walau bagaimana sukar pun hidup masih boleh diteruskan. Kasihnya Allah pada wanitakan.

Insyallah.


********************************************************


Diceritakan pula, seorang sahabat bernama Hakim bin Muawiyyah bin Hidah al-Qusyairi r.a pernah mendengar ayahnya berkata bahawa dia pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah! Apakah hak isteri kami ke atas suami? Rasulullah SAW bersabda: Memberinya makan apabila kamu makan, memberinya pakaian apabila kamu berpakaian.” - hadis riwayat Abu Daud.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Orang yang mampu memberi nafkah hendaklah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka dia hendaklah memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu).” – surah al-Talaq ayat 7.


Dalil-dalil ayat al-Quran dan al-Hadis i ini adalah antara bukti seorang suami WAJIB dan MESTI bekerja dan berusaha untuk menyediakan segala keperluan isteri dan anak-anaknya, tidak kira si suami berada dalam apa jua keadaan sekalipun. Malah jika suami seorang yang cacat anggota, tanggungjawab mencari nafkah keluarga tetap wajib dan mesti, bezanya memadai diusahakan menurut dayanya.

Semoga bermanfaat.

Sekian

Tolong Click Mama Nak beli Hairband Baru Untuk Zara & Nayli ;p

 

5 comments:

  1. ee..jahatnya.. memang kdg2 ada je y tengking isteri di khalayak ramai.. ntah pape je kan.

    ReplyDelete
  2. sedih betul la...sanggup ek seorang suami cakap macam tu pada isterinya...

    ReplyDelete
  3. jantan keparat tu namanya lelaki tu

    ReplyDelete
  4. bila suami buat pada isteri... ia akan dilihat oleh anak...

    so jgn marah kat anak kalu buang ayah sebegini......

    setiap perbuatan... ada yang melihat.....

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~