Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Tuesday, August 28, 2012

Saya Betul-Betul Di Dalam Dilema. Yes or No.

Assalamualaikum,

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

Antara cita-cita, masa depan, sekarang ni pun duduk rumah tak buat apa sangat, kesibukan membahagi masa untuk anak-anak 2 orang dan yang paling penting kewangan! Ya, memang patut fikir kewangan kerana ini adalah mode full time ok. Takpe, cepat sikit habis. Hihihi.
.
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*


Betapa pentingnya ilmu untuk kita sebagai manusia.

1. Ilmu memberi peluang kerjaya – dapat kerja yang lebih baik untuk menyara kehidupan – memperoleh pendapatan bulanan yang tinggi dan tetap - kehidupan lebih selesa dan terjamin.
2. Dihormati dan dipandang mulia oleh masyarakat – orang yang berilmu menjadi rujukan dalam bidang kepakaran masing-masing – doktor, peguam, hakim, arkitek dan guru -masyarakat akan menyanjung tinggi dan menghormati – dapat membantu masyarakat dalam kerja-kerja amal.
3. Taraf hidup dapat ditingkatkan – memperbaiki kehidupan sendiri atau keluarga – impian akan menjadi kenyataan seperti untuk memilik rumah, kereta dan kemewahan hidup – dapat memperolehi kesenangan dalam hidup.
4. Mengelakkan diri daripada ditipu atau ditindas – mampu berfikir dan membezakan antara perkara baik atau buruk, betul atau salah – menjadikan kita lebih berwawasan untuk menjamin masa depan.

Tapi itu lah. Kalau anda di tempat saya bagaimana?

****************************************************

“Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad” – pepatah itu membuktikan kepentingan ilmu dalam diri manusia – ilmu perlu dipelajari dan dituntut – ilmu yang diperolehi perlu dimanfaatkan untuk kepentingan diri, masyarakat, agama dan negara – ilmu tanpa amal ibarat pohon rendang yang tidak berbuah.

Sekian.

Tolong Click Mama Nak beli Hairband Baru Untuk Zara & Nayli ;p

 

5 comments:

  1. sepenuh masa?? pulau pinang?? humang aii.. tp kalo dah apply retu, mesti dah sedia utk nak pegi kan?? so, pegi ler :)

    ReplyDelete
  2. kewangan memang kene fikir dan ikhtiar. Aku rasa sayang untuk dilepaskan

    ReplyDelete
  3. tahniah!!! btw, buat pilihan dan keputusan yg terbaik... kata sepakat suami isteri plg penting... kalu nk consider segala2nya mmg le tak boleh nk consider... :D.

    ReplyDelete
  4. tahniah, cuba buat keputusan terbaik. bincang .. fikirkan masa depan lebih baik :)

    ReplyDelete
  5. Master?
    Carik yg separuh masa mcm k.lin buat dulu.
    Lebih praktikal rasanya!

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~