Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Friday, July 9, 2010

Bahaya Menambah Garam untuk Makanan Bayi

Saye ade info bace kat SINI



Mengapa terlalu banyak garam berbahaya? 




Info ini menerangkan tubuh manusia memerlukan garam untuk berfungsi dengan betul. Garam tidak boleh dihasilkan oleh tubuh, sehingga  garam merupakan sebahagian benda yang penting dari makanan sehari-hari kita.

Tapi keperluan garam untuk bayi adalah SANGAT kecil (kurang dari 1g per hari sehingga  usia 12 bulan) - dan keperluan-keperluan ini dapat dipenuhi oleh susu ibu atau susu formula.

Ginjal bayi tidak dapat memproses garam dengan baik - yang bermaksud bahawa garam jika ditambah pada makanan bayi boleh menyebabkan kerosakan ginjal serius.

Semakin banyak bukti menunjukkan bahawa pengambilan terlalu banyak garam sejak usia awal boleh menyebabkan tekanan darah tinggi di kemudian hari - terutama dalam keluarga yang mempunyai sejarah penyakit seperti itu, .Jadi harus makanan bayi saye kurang menyelerakan jika tidak ditambah dengan garam?

Ok~! Anda mungkin mendapati makanan mempunyai rasa yang kurang sedap kalau tidak menambah garam kerana  langit-langit kita sudah  terbiasa dengan rasa masin. Tapi ingat bahawa langit-langit mulut bayi adalah berkembang dan bahawa dia belum mendapatkan keutamaan untuk selera masin! Bahkan, makanan yang anda anggap tak sedap boleh saja diterima si kecil.

Jangan gunakan sos semasa memasak makanan bayi kerana ianya mengandungi garam. Elakkan meggunakan daging yang diproses seperti papperoni, ham, kacang panggang dan lain2 kerana makanan daging yang diproses ini ianya mengandungi kandungan garam yang tinggi untuk bayi anda.

Jika anda menggunakan makanan dalam tin untuk memasak makanan bayi anda, semak label untuk memastikan tiada garam telah ditambah. PAstikan setiap makanan yang di tinkan untuk bayi diberi label dengan kumpulan umur yang sesuai untuknya.

Dalam sebab lain,  memastikan bahawa makanan bayi anda adalah tidak bergaram bermakna bahawa ia haruslah mempunyai rasa juga. Sebab tue la info nie mempunyai resepi2 bayi yang boleh dicuba untuk membantu membuat makanan untuk bayi anda menjadi yang terbaik dan lazat~!

Antara resepi2 nya boleh click saje kat SINI atau kat SINI.

so...

KATAKAN TIDAK PADA GARAM DAN JUGA GULA UNTUK BAYI BAWAH 1 TAHUN.

NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.NO.

TO........


5 comments:

  1. aiseh....babe..u tau..me ade berape kali letak garam kat bubur dadif..:(...

    wat to do..my son namo mkn bubur tawar la wehhh...:(

    ReplyDelete
  2. oh kalo ape kate ganti dengan ikan bilis mungkin boleh membantu kot....

    ReplyDelete
  3. emmm..kureng memberangsangkan..sudah..sume sdh buat....sampai me ltk kiub pati ayam tau...last2nyer...dadif belak2 oooo..aiyokkk

    ReplyDelete
  4. aiyooo bijaknye dadif tue. hiks! btw usia dadif berape ye?

    ReplyDelete
  5. bahaya gak letak garam lam bubur bayi ni..:D

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~