Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Friday, July 9, 2010

Sesuai Ke Jus Buah Untuk Bayi?

Saye memang suke baca info pasal makanan bayi. Saye ade bace info kat SINI. Jom kita share okay.

PENTING: Maklumat yang diberikan di sini hanya sebagai panduan dan bukan untuk  menggantikan nasihat perubatan profesional. Sila semak setiap makanan atau minuman baru dengan doktor anak anda okay!

Memberikan jus sebelum bayi umur 6 bulan
Dari kajian dilakukan menunjukkan bahawa anda tidak harus memberikan jus buah kepada bayi anda sebelum bayi berusia 6 bulan.

Dari kajian yang dilakukan itu juga, semua nutrisi yang ia perlukan untuk pertumbuhan yang sihat boleh diperolehi dari susu ibu atau susu  formula. Jus buah untuk bayi boleh membuat dia merasa kenyang dan menyebabkan bayi kurang untuk minum susu, yang akan mengurangkan bayi mendapat nutrisi yang sepatutnya.  


Memberikan jus untuk bayi yang berumur lebih  6 bulan
Kajian yang dilakukan oleh The American Academy of Pediatrics menunjukkan bahawa terdapat pro dan kontra jika memberikan jus sebagai makanan bayi.

Kajian juga menunjukkan bahawa hampir 90% dari bayi di bawah usia 1 tahun diberikan jus - dan ianya juga menunjukkan bahawa bayi minum jus buah lebih dari 16oz per hari.

Angka-angka ini agak tinggi mungkin kerana kenyataan dari syarikat makanan bayi dibuat untuk mempromosikan penggunaan jus yang direka khusus untuk bayi kerana sememangnya umum akan percaya bahawa jus buah adalah pilihan yang sihat untuk bayi dan akan percaya kenyataan pengeluar makanan bayi ini yang mengatakan ianya adalah yang terbaik.

Disebabkan info ini saye dapat dari web luar negara, ianya juga menerangkan pernah terjadi sebuah syarikat ternama Eropah melancarkan pelbagai air buah pada tahun 2004 dan diiklankan sebagai yang paling sesuai untuk bayi dari 4 bulan - walaupun Jabatan Kesihatan Inggeris telah mencadangkan bahawa cecair tambahan tidak boleh diberikan kepada bayi sebelum usia 6 bulan~!!!!!! Oh orang yang jual barang memang selalu macam tue!!! Hiks!

Di Amerika Syarikat, Food and Drug Administration (FDA) menerangkan bahawa suatu produk harus terdiri daripada jus 100% untuk diberi label sebagai "jus buah". Jika produk jus kurang dari 100%, itu harus diberi label sebagai minuman buah, minuman atau koktel dan haruslah  menunjukkan peratusan jus buah yang terkandung dalam minuman itu.

    * Produk yang mengandungi  kurang dari 100% jus buah sering ditambah rasa dan pemanis.


    * Hanya jus yang dipasteur selamat untuk bayi.
 
    * Ada beberapa faedah yang boleh diperolehi jika bayi diberikan jus buah.  Kajian menunjukkan jumlah besi yang diserap oleh tubuh bayi boleh berganda jika jus buah itu yang mengandungi asid askorbat dinikmati bersama makanan. (Hal yang sama, bagaimanapun, boleh dicapai dengan makan buah segar dengan makanan).

    * Jika anda memilih untuk memberikan jus kepada bayi anda, anda perlu memberikan dalam cawan, bukan botol. Hal ini untuk mengurangkan risiko kerosakan gigi, yang boleh disebabkan oleh gula buah dan asid sekitar gigi bayi anda. Kerana anda tidak perlu membiarkan bayi anda untuk menghirup jus buah sepanjang hari.

    * Jabatan Inggeris pedoman menyarankan - 1 jus bahagian untuk 10 bahagian rebus, air disejukkan.

    * Jangan menawarkan jus sebelum makan padat - ini boleh menyebabkan bayi anda kurang makan dan kurang mendapat  lemak esensial, mineral, vitamin dan protein diperlukan untuk pertumbuhan yang sihat.

    * Pengambilan jus dalam jumlah yang besar telah diketahui menyebabkan kekurangan gizi (kerana penurunan pengambilan nutrisi penting yang lain) dan juga boleh menyebabkan tubuh kurang menyerap karbohidrat.

    * Terlalu banyak jus juga boleh menyebabkan kerosakan gigi, cirit birit, gas / angin dan ketidakselesaan perut. Tidak ada keuntungan dengan memberikan bayi jus buah sahaja kerana jus buah kurang serat penting dari memeberi makan buah itu sendiri.

Apabila anda telah memperkenalkan jus buah kepada si kecil anda, sukar untuk bayi anda beralih kepada air masak kerana telah merasai kesedapan jus buah yang manis. Sebab itulah banyak terjadi kepada bayi perkara seperti ini.

So baby NAyli tak payah la minum jus buah lagik ye. Biar mama sorang je yang minum. BAby NAyli minum susu mama je cukuplah dengan makan bubur yang mama masak setiap pagi okay. Muahsss!

2 comments:

  1. wahh bgs info nie...belum pernah bg jus kat balqish...

    ReplyDelete
  2. hi mummy nayli i bagi jus buah betik half tablespoon when my son tak poop for 3 days.But i consult my paed dulu la...huhu.

    And dia poop the next day....

    To me apa-apa pun consult paed.But one thing for sure jus oren tak boleh diberi coz its too acidic.

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~