Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Thursday, July 8, 2010

Kebaikan Bawang Putih Untuk Bayi

 Pagi2 kat office saye bace info kat SINI


Oh bagus gak.Weekend nie nak masak menu baru untuk baby Nayli la. Letak garlic dalam bubur dia.

Info ni menerangkan bahawa bawang putih memiliki sifat anti-inflamasi, yang bermaksud boleh membantu melindungi keadaan seperti arthritis dan juga boleh mengurangkan gejala asma pada bayi.

Jika anda ragu tentang adakah OK atau tidak untuk memasukkan  menu baru ini dalam makanan bayi anda, maka entry hari ini mungkin boleh mempengaruhi anda dalam mengiakannya.

NOTA: anda harus periksa dengan doktor anda sebelum memperkenalkan bawang putih, atau makanan baru, dalam diet bayi.

Kebaikan BAwang Putih

1- Bawang putih membantu melindungi tubuh terhadap jangkitan dan juga boleh membantu mencegah selsema biasa dan membantu tubuh untuk sembuh dengan lebih cepat. Hal ini disebabkan oleh sebatian allicin, yang terdiri dari anti-bakteria dan anti-virus (dan juga bertanggung jawab terhadap bau bawang putih!).

2- Bawang putih menyokong kesihatan jantung dan membantu menurunkan tahap kolesterol dan  juga mengurangkan risiko tekanan darah tinggi, stroke dan serangan jantung di kemudian hari.

3- Diet yang kaya dengan kandungan bawang putih dapat membantu melindungi tubuh terhadap berbagai bentuk kanser. Kandungan allicin dalam bawang putih bertindak sebagai anti-oksidan yang kuat dan kajian semakin banyak menunjukkan betapa pentingnya mungkin bawang putih dalam memerangi penyakit ini.

4- Bawang putih mengandungi pelbagai nutrisi yang berguna, termasuk banyak vitamin C, ditambah vitamin B6 dan B1, selenium, kalium dan besi.

5- Untuk memastikan bahawa bayi anda mendapat manfaat maksimum dari makan bawang putih, cuba gunakan bawang putih segar.

Perlu menghancurkan atau memotong bawang putih sebelum memasak kerana dengan cara itu, membantu pengeluaran allicin yang membuat bawang putih sebagai makanan tambahan yang sihat untuk diet. Kajian mengesyorkan membiarkan bawang putih selama 10 minit selepas menghancurkan itu sebelum memasak, untuk membolehkan allicin mengembang sepenuhnya.

Hanya memperkenalkan bawang putih sedikit pada awalnya untuk bayi kerana meskipun sangat lazat, ia akan menjadi terlalu panas, untuk langit-langit pertama si kecil.

So baby NAyli.... are u ready for new menu... HiksHiks! REady ke, tak ke mama nak bagi jugak. Yahoo!

No comments:

Post a Comment

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~