Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Monday, October 15, 2012

Mesti Kisah Sama Ada Exclusive Breastfeed Atau Campur Dengan Formula Milk

Assalamualaikum,

Pagi tadi tengah bersiaran secara online kat office sempat lagi tu!! tiba-tiba terbaca discussion kat satu group. Dan banyak jugaklah comment kat statement tu.


"Tak kisahlah sama ada exclusive breastfeed atau mixed feeding (campur formula milk), yang pentingnya kita dah berikan bayi haknya untuk menyusu".


Eh mama-mama yang awesome sekalian. Pada pendapat saya lah kita kena kisah especially kalau baby berumur 6 bulan ke bawah. Jangan ambil hati, ini pendapat sayalah. Memang kena kisah sangat-sangat.

Kenapa saya kata sedemikian.

Saya rasa mungkin ada juga mama yang masih keliru tentang keperluan penyusuan bayi. Mungkin pemikiran masyarakat telah terpesong sedikit dengan saranan dan iklan yang berleluasa di TV, suratkhabar mahupun radio di mana bayi perlu minum susu formula dan akan kekurangan zat jika tidak mengambilnya.

Saya tahu memang ada mama yang exclusive breastfeed anaknya kemudian ntah apa yang berlaku diberikan juga formula milk. Mungkin pada fikiran mamanya "alaaa sehari jer minum formula milk atau sebotol je, tak kisahla..."

Wahai mommies yang awesome sekalian,
Usus baby yang baru lahir tidak matang sehingga berusia 180 hari sebab itu makanan pejal sepatutnya diberikan kepada bayi selepas 180 hari atau dalam erti kata lain ketika bayi berusia 6 bulan.
180 hari cuma anggaran je cepat atau lambat bergantung juga kepada bayi. Terdapat enzim dalam susu ibu yang berfungsi melindungi keseimbangan dalam usus bayi tetapi enzim keseimbangan ini tidak terdapat dalam formula milk. Justeru itu jika bayi yang berusia bawah 6 bulan yang diberikan formula milk ataupun makanan lain walaupun cuma seteguk atau sesuap, ianya akan menganggu keseimbangan dalam usus bayi ini. But dun worry be happy, keseimbangan ini boleh dikembalikan dengan menyusukan bayi secara ekslusif selama 2-3 minggu. Bukan dalam waktu yang pendek ye. JAdi sanggupkah anda mengambil masa selama 2-3 minggu untuk mengimbangkan semula susu bayi kerana sikap tak kisah berikan bayi apa-apa janji ada breastfeed?
Saya sering mendapati mommies yang sering mengatakan mereka tidak berjaya dengan penyusuan susu ibu ini selalunya mempunyai salah faham. Konsep sebenarnya mudah. Rezeki anak-anak telah ditentukan dan bukan rezeki aku nak buat macam mana. TApi betul ke kita sudah berusaha bersungguh sungguh dengan cara yang betul. Ada mommies yang salah faham dengan konsep penyusuan. Beria-ria makan suplement dan milk booster. Tapi jarang pam. Bila anak menangis selalu fikir sebab anak tak cukup susu. Instead of tambah masa direct feeding, mommies top up pulak dengan susu fomula. Ingat, penyusuan susu ibu adalah demand vs supply. Mesti ingat selalu tu.
Edison berjaya mencipta lampu setelah 1000 kali gagal cipta lampu. So adakah kita dah cuba 1000 kali?
Banyak salah faham tentang breastfeeding yang akan membawa pada kegagalan dalam penyusuan susu ibu. Alaa samalah macam bila kat 'u' belajar degree kena pergi sekolah bertahun-tahun, buat thesis itu ini, baca macam macam buku. Macam tu jugak nak jadi ibu dan nak menyusukan anak dilihat mudah tapi sebenarnya tak semudah yang disangka. Tapi takdela susah sangat kalau kita sentiasa belajar dan rajin membaca menambah pengetahuan.

Last but not least niat ikhlas, doa dan tawakal. Mintaklah dengan Allah SWT kerana rezeki susu ibu itu datangnya dari Dia. Ikhlaskan hati menyusukan anak bukan kerana ikut ikutan dan ingin bersaing dengan kawan kawan dan seterusnya tawakal. BAnyakkan berzikir sewaktu megepam dan meyusukan anak. Sabar dengan usaha yang dilakukan dan jangan cepat mengalah bila hasilnya tidak seperti yang diharapkan.
Selamat maju jaya mommies sekalian.

****************************************************

Jeng Jeng Jeng it's Monday. BORINGGG. Jika tidak suka dengan job anda sekarang click click click saja pada Jobstreet. KAHKAHKAHKAH.

Mulut siapa yang paling cekciiiiii. Awwwww.



Nayli and Zara budak bijak. Anak manja intan payung mama!

Mana mungkin ada ibu yang tak sayang anak-anaknya kan? Hakikatnya apa pun panggilan untuk ibu golongan wanita inilah yang ditakdirkan oleh Allah SWT untuk mengandung selama 9 bulan, melahirkan, menjaga, mendidik, membesarkan zuriat kurnia yang paling istimewa dari-Nya. Sememangnya ibu mempunyai kekuatan luar biasa yang Allah anugerahkan dalam keadaan sedar atau tidak sedar. Ibu, ibu engkaulah ratu hatiku.

Sekian.

Tolong Click Mama Nak beli Hairband Baru Untuk Zara & Nayli ;p

 

4 comments:

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~