Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Thursday, November 10, 2011

Pengetahuan Asas Dalam Penyusuan Susu Ibu.

Nowadays kawan-kawan saya yang berminat dalam dunia penyusuan semakin bertambah. Ada yang tanya saya. Baik pm saya di FAcebook, sms ada juga yang call. Saya suka tewwww. Tak kisah pun.



Untuk info jangan risau tak semestinya susu dah start keluar masa preggy tapi lubang kat nipple memang sentiasa dah ada. Cuma rongga nya halus jek. Don't worry. Selalunya saya cuci dgn air biasa saja sometimes gosok dengan berus gigi untuk kanak-kanak. Jangan guna sabun sebab sabun boleh mengeringkan area tu. 

Lepastu during pantang jgn bagi melalui botol. Sangat bahaya takut nipple confusion kalau si mama nak pergi mandi mintak tolong family yang lain main-main dengan baby supaya tak nangis. Worst case bagi melalui cup. Google cara 'cup feeding'. kat u tube ada video nyer jugak. Kalau nak urut bagitau bidan utk organisekan interval at least 2 hours. Bukan apa. Masa pantanglah time ibu dan anak belajar brestfeed cara betul. Lepas habis pantang susah nak betulkan balik.

Lagik info susu kiri and kanan boleh je campurkan. Memanglah orang tua dulu pernah cakap susu belah kiri nasi belah kanan pulak air. Takdelah. Mana ada macam tu. Malah session 1 pam pun boleh campur dgn session 2. Cuma make sure both susu for each session suhu sejuk.

Nak simpan EBM pulak terpulang pada individu dan juga poket masing-masing sebab  nak simpan dalam linear, bekas dadih & bottles mempunyai kos yang berbeza-beza. Apepun pendapat saya:.
liner- jimat space utk ltk dlm freezer tapi nak stack susah sikit. 
bekas dadih- murah dan senang nak stack
storage bottle- mahal tapi senang utk babysitter feed nanti

Kalau beli complete breastpump set biasanya dapat macam-macam bottle termasuk storage bottle and feeding bottle. Dua-dua botol sama je pada saya lagi senang susu perahan dipanaskan di dalam storage bottle kemudian terus dipasangkan puting untuk diminum oleh bayi.

Berapa kali nak pam dalam satu hari untuk permulaan bergantung pada keadaan individu tu, untuk minggu pertama start mgepam 1-2kali rasanya dah cukup, tingkatkan sessi mgepam utk minggu-minggu seterusnya. waku pagi(3-5pagi) ialah waktu paling sesuai utk mgepam krn hormon oksitosin tinggi dlm badan kita time tu. Berapa lama nak spend mengepam pulak kalau saya biasakan 15-20minit je(double pumping), sbb kat tempat kerja tak boleh tinggal kerja lama-lama sgt dan jangan risau kalau taknak basuh part mengepam setiap kali lepas guna pun takpe, part2 tu simpan dalam peti ais (basuh 1x dalam masa 24jam).

Saya bukannya expert dalam bidang penyusuan ni sekadar membantu ape yang saya tau. Kalau nak info lanjut boleh click kat


Kadang kadang masa pantang biasanya mommies excited nak kumpul stok sebab susu mencurah-curah. Actually apa yang saya baca during pantang ni focuskan utk dapat rangsangan from baby iaitu direct breastfeed.  Jangan terlalu seronok guna pam sampai terlupa anak tu perlu susu. Then bila kita feed baby dia tak puas asyik nangis je and kita resort to giving susu yg baru lepas pam tadi. In the end baby nipple confusion , taknak direct feeding, ibu lak kena full time pump jek. Do you see the cycle?  Kesimpulannya while we are with baby focuskan utk betulkan direct feeding. Once direct feeding is A+ dah master everything else will come easily. No matter how sophistaced pump is, ia tak mampu layan suction and rythm of baby sucking. Memang beza sangat-sangat tak kisahla pam tu mahal macam mana sekalipun. Kalau  baby terpisah with ibu, of course the next best thing which is pump. So janganlah stress sangat susu keluar sikit time pump. Yang penting berapa byk susu yg masuk perut baby. Lama-lama bila supply dah establised and serasi with the pump akan byklah susu tu. Otai-otai penyusuan selalu advise sebulan lepas bersalin baru start pump but of course ramai jugak ada pendapat lain. Yelah kadang-kadang tu sayang tengok susu mencurah-curah sampai basah baju buang macam tu je macam saya seminggu lepas bersalin dah start mengepam. Hihihi.

Apepun exclusive BF untuk housewife jer, but untuk working mum "exclusive night feeding". Hiks! YElah siang mama sibuk kerja apa boleh buat.

Kat tempat kerja, rasa nak jadi role model kat org lain, sebab tu tak pernah putus asa untuk pam dan bekalkan EBM selama mungkin. Dan Alhamdulillah, dah masuk 8 bulan 1 minggu baby Zara masih menikmati susu ibu sepenuhnya.

Saya dedikasikan semua entry pasal penyusuan susu ibu di belog saya kepada mommies yang dahagakan ilmu breastfeed.  Saya harap saya dapat membantu & memenuhi kekurangan itu. Sharing is caring semoga sama-sama mendapat manfaat. Yeay!!!!

Sekian.

Jom join HeartBeat. Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini. Yeay!

2 comments:

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~