Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Monday, September 12, 2011

Cara Nak Guna Frozen EBM Yang KEras MAcam BAtu

Untuk mommies yang baru menjinakkan diri dalam dunia penyusuan mesti konfius sikit part macam mana nak guna frozen EBM yang keras macam batu tu sebab saya juga sering dihujani pertanyaan sedemikian rupa oleh kawan-kawan baru yang berminat dengan dunia penyusuan ini.

Senang je, untuk info susu yang diperah dan disimpan di fridge belah atas boleh tahan selama 3 bulan. KAlau nak guna turunkan saja letak kat fridge letak bawah semalaman.

Contohnya kalau nak guna esok untuk bekalan ke nursery, turunkan susu pada pukul 6pm pada hari sebelumnya lepas sampai je rumah dari office.

Jangan lupa buat macam ni untuk mempercepatkan proses pencairan susu. DAri pengalaman saya frozen milk yang disimpan dalam plastic liner adalah yang paling mudah untuk di cairkan diikuti dengan frozen milk yang disimpan dalam bottle dan terakhir sekali yang disimpan dalam bekas dadih,



*saya memang cairkan lebih susu sebab selain untuk baby Zara saya juga nak bagi kat tukang perabiskan frozen EBM siapa lagi kalau bukan big baby NAyli. Yahoo!!

Setiap botol saya simpan penuh, 6 oz so bila susu dah cair saya tuang ke botol lain dan dapatlah 2 botol yang berisi 3 oz & 3 oz.




Bekalan untuk baby Zara di nursery @ 6 1/2 months = 6 bottles x 3 oz. 4 bottles lagi adalah susu yang saya perah semalam di office juga saya simpan 3 oz pada setiap botol.

Senang cerita macam ni lah:
= 2 bottles from frozen EBM
= 4 bottles from chilled EBM

Total= 6 bottles x 3 oz


Senang je kan. Alah bisa tegal biasa. Yeay!

Sekian.

Jom join HeartBeat. Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini. Yeay!

2 comments:

  1. Salam sy rakan dr KIM FB :) thx atas perkongsian cara penyimpanan yg sgt simple ni, sbb sy pon sedang berjinak2 nak simpan susu....tp takde la smapi nak wat stock yg byk2 tu...sekadar bekalan tuk dua hari dan terus leh minum (if mls nak df heee)

    sila laa singgah blog sy juga yee ^_^

    ReplyDelete
  2. Sy pun rakan dr KIM..ade wat stok jgk tp xbyk..wat arini utk bekalan esok..Alhamdulillah..setakat ni ckp..lps ni nk bace cara utk bykkan susu plak dr blog akak..jemput ke blog sy jgk..

    *dh follow akak..=))

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~