Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Wednesday, September 21, 2011

Hamil Pada Waktu Berusia

Saya kahwin umur 27. Saya beranak anak pertama umur 28. Saya beranak anak kedua umur 29. Hiks! YAbedabedu !!!!

Ada orang tak kisah beranak rapat-rapat. Ada pulak yang suka jarak-jarak. BAgi saya mana-mana pun boleh. TAk menolak dan tak juga mengharap. Ada rezeki Alhamdulillah. Apapun yang penting anak adalah kurniaan Tuhan yang tak terhingga kenalah jaga sehabis baik. Kalau boleh saya nak anak 4 orang. Ok tak 4 orang?  Lagi ok kalau 2 laki & 2 perempuan macam adik beradik saya. Hehe berangan je lebih.


Apepun dari info saya baca mengenai hamil pada waktu berusia menunjukkan paling baik adalah hamil sebelum usia 35 tahun.

Sebab usia boleh mempengaruhi kesuburan wanita. Apabila wanita sudah mencapai usia 30’an, mereka akan mengalami kekurangan tahap kesuburan. Sebahagiannya mungkin disebabkan oleh:
* Kurangnya bilangan telur dan juga telur yang berkualiti. 
* Kekurangan sperma berkualiti 
* Kekurangan kadar hubungan seks 
* Masalah perubatan dan juga peranakan seperti endometriosis, fibroid dan salur peranakan 


Walaupun perubatan yang moden boleh menolong wanita berusia lebih 35 tahun mengalami kehamilan yang selamat, komplikasi perubatan pada usia sebegini adalah lebih tinggi berbanding dengan wanita yang lebih muda. Doink!!! Scaryyyyyyyyyyyyyyyyyyy.


Sekiranya anda bercadang untuk hamil dalam usia yang lewat, anda perlu memahami risiko yang berkaitan dengannya dan cuba mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan risiko tersebut. Ini adalah untuk meninggikan peluang kearah kehamilan ‘problem–free’ dan kelahiran anak yang sihat Ada juga yang bertanya adakah saya mempunyai risiko tinggi untuk mendapat anak yang cacat sekiranya saya berusia 35 tahun keatas? Risiko untuk melahirkan anak cacat menjadi tinggi apabila usia semakin tua. Ini mungkin disebabkan ketidaknormalan pada telur disebabkan oleh kromosom yang tidak normal. Secara kasarnya, 1 dalam 1400 bayi dilahirkan oleh wanita pada usia 20’an mengalami sindrom down, dan kadar ini akan menjadi 1 dalam 100 apabila ibu mencecah 40’an. Adakah wanita yang berusia, lebih berisiko untuk keguguran? Penyelidikan telah menunjukkan yang risiko keguguran adalah diantara 12-15% dikalangan mereka yang berusia 20’an dan ia meningkat kepada 25% pada wanita yang berusia 40’an. Kenaikkan ini berlaku kerana meningkatnya kes-kes kromosom tidak normal dan telur yang tidak berkualiti dikalangan wanita yang lebih berusia. Adakah masalah-masalah lain yang boleh dihadapi oleh wanita yang berusia 35 tahun keatas? Ya!


WAnita mengandung yang berumur 35 tahun ke atas juga lebih terdedah kepada masalah perubatan kronik seperti kencing manis dan darah tinggi. Adalah penting untuk anda pastikan penyakit ini di kawal sepenuhnya sebelum berusaha untuk hamil, kerana ia meninggikan risiko terhadap kesihatan ibu dan bayi. Rawatan yang optimal sebelum hamil dan semasa hamil akan mengurangkan komplikasi penyakit ini. Darah tinggi dan kencing manis juga boleh terjadi semasa hamil terutama kepada mereka yang melebihi usia 30. Yelah baru saya ingat kalau check up ibu mengandung kat klinik kesihatan untuk wanita yang berumur 30 tahun memang wajib kena minum air gula. Ini untuk mengesan dengan lebih awal sama ada mereka ada kencing manis atau tidak. 


Sekiranya anda berusia 35 tahun, adalah sangat penting untuk anda mendapat diagnosa dan rawatan awal terhadap penyakit ini. Kejadian bayi meninggal di dalam kandungan juga tinggi dikalangan wanita berusia 35 tahun keatas. Wanita berusia juga lebih cenderung untuk melahirkan anak yang lebih kecil saiznya. Kelahiran secara cesarean juga tinggi terutamanya dikalangan mereka yang hamil anak pertama. Bagaimana saya boleh meninggikan peluang saya untuk melahirkan anak yang sihat walaupun saya sudah berusia? Tahap kesihatan yang baik sebelum dan semasa hamil akan mengurangkan risiko komplikasi.


Yang penting!!!


* Mendapat cukup asid folik di dalam diet. Dos yang disarankan ialah 0.4mg sehari. Disamping itu, anda juga digalakkan memakan makanan yang kaya dengan asid folik seperti sayuran hijau, kekacang dan buahan bercitrus. 
* Kurangkan pengambilan cafin kerana ia dikaitkan dengan keguguran dan kelahiran pramatang. 
* Amalkan gaya hidup sihat, diet seimbang dan makan makanan yang berkhasiat. Pastikan cukup vitamin dan mineral dalam diet seharian dan minumlah minuman yang kaya dengan kalsium seperti susu dan makanan yang berasal dari tenusu. 
* Bersenam secara rutin. 
* Jangan minum alkohol atau makan sebarang ubat yang tidak disarankan oleh doktor. 
* Jangan merokok Disamping itu, pastikan mendapat rawatan prenatal yang optimal sebaik sahaja anda disahkan hamil. Buatlah temujanji secara rutin sepanjang tempoh hamil untuk memastikan kandungan anda dalam keadaan yang memuaskan. 


Kerana wanita berusia lebih cenderung mendapat masalah semasa hami beberapa ujian adalah disarankan. Sesetengah dari ujian ini memerlukan kaunseling genetik termasuk perbincangan yang mendalam tentang risiko dan kebaikannya. samada anda memilih untuk menjalani ujian tersebut bergantung sepenuhnya terhadap anda.


Hurmss nampaknya kalau macamtu next year kenalah menambahkan umat Nabi Muhammad SAW lagi. YAhooo!


Hopefully kalau dah tua boleh berehat takmolah kena jaga anak-anak kecik lagi. VEry fenat tau jaga anak kecik ingat tak fenat ke haaaaa?? KAlau sekarang pun dah fenat kalau beranak lambat-lambat lagi fenat kuasa 2.


Takmo macamni.




Kalau jalan dengan anak orang ingat macam jalan dengan adik bestkan. Nak macamni. Yeay!!




Macam-macam. Anda nak anak berapa orang pulak? 2? 3? or 10? Hiks!!!! Jom mengandung & beranak!!!!!!!!! Hahahahahaha!

Sekian.

Jom join HeartBeat. Memang berbaloi-baloi. TQ Bebanyak Sebab Sudi Click Kat Gambar Di Bawah Ini. Yeay!

No comments:

Post a Comment

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~