Jom Click Click

Nuff Ads

Jom Follow My Life & Love

Thursday, August 5, 2010

Keajaiban Susu Ibu

LAst Sunday ade cerita best la kat Metro. Sape bace angkat tangan cepat. Hehehehe~

Takde yang best melainkan best kalau ade cerita pasal susu ibu la.

TAjuk pun dah best kan. Hiks!




Ade banyak cerita pasal kebaikan susu ibu kepada bayi yang memang tak dapat di nafikan lagi. Tapi yang paling best part ni lah. I loike......





Pendapat  saye yang fully breastfeed baby NAyli ni.

MEmula dulu mase dalam pantang saye konfius gak same ade betul ke BF nie boleh menurunkan berat badan sebab saye rase asyik lapar je. Kejap nak makan, kejap nak makan lagik. Mase tue macam tak caye jugakla. LAgikpun mase tue saye memang gemuk, tak silap berat saye mase tue 65kg. Boleh tengok kat entry AKU MASIH GEMUK.

Tapi semua benda mestilah mengambil masa. LAma kelamaan saye percaya dengan keajaiban menyusu ni mampu menurunkan berat badan sebab lame kelamaan berat saye turun sedikit demi sedikit dengan sendirinya. Saye masih makan macam biase, makin banyak adela & tak pernah diet pun. Tapi berat badan month by month mesti turun sedikit demi sedikit.

Dan sekarang berat saye 55kg. dengan ketinggian saye 163cm ok je. Baju & seluar lame pun boleh pakai balik. Lagikpun saye tengah preggy lagi. Tapi tak boleh lawan la berat B4 preggy dulu ialah 50kg.

Jimat memang jimat, takpayah susah2 pergi Slimming World tau, hehehe Enchek Husband mesti cakap amin amin.

Saye ade bace satu soal jawab kat Portal MyHealth, Kementerian Kesihatan Malaysia.

Soalan: Kenapa wanita selepas melahirkan anak akan menjadi gemuk?

Jawapan: Ada beberapa sebab mengapa wanita selepas melahirkan anak menjadi gemuk. Wanita semasa hamil akan meningkat berat badan secara semula jadi.  Ini adalah kerana semasa hamil terjadinya perubahan hormon yang menyebabkan badan mengumpul lemak dan air. Lemak yang dikumpulkan ini akan digunakan untuk membuat susu ibu selepas melahirkan anak.  Salah satu sebab mengapa wanita menjadi gemuk selepas melahirkan anak ialah kerana tidak menyusukan anak dengan susu ibu. Jika wanita tidak menyusu, lemak yang disimpan semasa hamil tidak akan digunakan untuk membuat susu dan akan terus terkumpul di dalam badan. Sebab kedua ialah mungkin wanita selepas melahirkan anak tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang dan tidak meningkatkan aktiviti fizikalnya.

Fantastic!

4 comments:

  1. suka juga...betul tu..kali ni senang tul nak turunkan berat compare masa lepas bersalin anak pertama dulu..

    ReplyDelete
  2. samalah, saya alhmdlh anak 3, semua bf, now no 3 nak masuk setahun..berat skrg 52kg, (b4 kawen 47kg) hehe..ok lah tu kan! ;)

    ReplyDelete
  3. setuju..maria dah kembali ke berat asal..rs mcm seluar makin longgar..yeay..:)

    ReplyDelete
  4. Salam perkenalan. Saya nk mohon share gambar keratan akhbar tu di blog saya ye. Thanks :)

    ReplyDelete

Saya Yang Santeks Ni Nak Komen Sikit Oh La~ La~